משכנתאות ביהודה ושומרון

ביהודה ושומרון רישום הנכסים מתבצע בצורה שונה מאשר מצדו השני של הקו הירוק.
הנכס לא רשום במנהל מקרקעי ישראל או בטאבו הישראלי.
הקרקעות ביו"ש רשומות במנהל האזרחי (בישובים הגדולים כמו מעלה אדומים, אריאל, אלפי מנשה, קרני שומרון, קריית ארבע וכו') או בטאבו הירדני (במעט ישובים במערב השומרון כמו רבבה, עץ אפרים, אלקנה, אבני חפץ וכו') או בחטיבה להתיישבות של ההסתדרות הציונית (בישובים הכפריים כמו קדומים, יצהר, בית יתיר, מעלה מכמש, עפרה, עלי וכו').

בטאבו הירדני – הכל מתנהל כמו טאבו רגיל, אלא שהרישום נערך בכתב ולא כולם יכולים לגשת למידע הרשום בטאבו.
במנהל האזרחי – הרישום מתנהל באמצעות חברות משכנות או במנהל עצמו, אלו העסקאות היותר פשוטות.
בהסתדרות הציונית – ההסתדרות לא רשאית למכור את הנכס ללקוח ולכן נוצר יצור כלאיים בו ההסתדרות מכריזה על הרוכשים כ"בר רשות" לבנות על הקרקע.

כמובן שהבנקים מצאו דרכים להתמודד עם סוגיות משפטיות כאלו והם בהחלט נותנים משכנתאות ביהודה ושומרון אך עם מספר הסתייגויות, כגון הפחתה של שיעור המימון מתחת ל60%. או אישור של מתווה תשלומים לא מתאים ללוחות התשלומים להם הלקוח התחייב ברכישה מקבלן.

רכישה מקבלן ביהודה ושומרון לרוב תוגדר בבנקים בתור עסקת "בניה עצמית" כאשר הקרקע על שם הלווים (בר רשות) והלווים מקבלים "שירותי בניה" – ולכן שיעור המימון יוכל להגיע עד 70% ולא 75% (למעט חריגים). בפרויקטים כאלו אין ליווי בנקאי ולכן התשלום לקבלן הוא לפי קצב התקדמות הבניה.
חשוב מאוד לדעת שמדיניות שחרור הכסף של הבנקים לא בהכרח תואמת ללוח התשלומים שמופיע בחוזה בין הלקוחות לבין הקבלן. כך שגם אם השגתם ריביות מעולות במשכנתא – יתכן ותיכנסו לעיכוב לא רצוי מול הקבלן מה שיגרור תשלומי ריבית לקבלן.
ברכישה במדורגים ביהודה ושומרון מדיניות הבנקים מאוד שונה וחלקם לא מאשרים כלל משכנתאות במדורגים. ולכן יש להעמיק בלוחות התשלומים כדי לא ליצור עיכובים.

כאשר הנכס רשום בטאבו הירדני לא כל הבנקים יתנו משכנתא – ומי שיתן לרוב ייקר מאוד את הריביות ולכן כדי למצות את המו"מ בבנקים בצורה יעילה יש צורך לבחור את הבנקים בקפידה.

עסקאות ביו"ש מחייבות הבנה משפטית של הנכסים והליכי הרישום וגם של מצב הבנק – יתכן שאם מגישים את הבקשה לסניף שלא מכיר יו"ש – הבקשה תידחה על הסף למרות שניתן לבצע אותה בבנק!

חושב מאוד לשכור את שירותיו של עורך דין שמכיר את גופי והליכי הרישום כי בחלק מהעסקאות סוגיית המיסוי שונה מאוד מאשר בצד השני של הקו הירוק.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

שתפו את המאמר

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram